Bara för att det är viktigt.

 

Sverige – ett fördomsfritt och tolerant land?

 

En vit tjej född i Sverige. Jag har aldrig behövt kämpa för mina rättigheter, min rösträtt eller min frihet på grund av färgen på min kropp. Jag har aldrig behövt lämna mitt land på grund av krig, fattigdom eller för jag blivit förföljd. Aldrig behövt legat sömnlös av rädsla för att någon ska komma och skada mig eller min familj. Jag har aldrig blivit spottad på eller slagen för att jag har en annorlunda bakgrund gentemot någon annan. Jag har aldrig blivit dömd eller trakasserad efter min hudfärg.

 

I Sverige, lever många med självbilden som världens mest toleranta och fördomsfria land. Det stämmer till viss del. Men dagligen används rasistiska ord och uttryck. Åk tillbaka till ditt hemland, svartskalle, neger och användningen av det omdiskuterade ordet negerboll.

 

Under 40-talet gjordes ett dock-test. Där några psykologer ville testa hur barn påverkas av rasifiering och känslan av egenvärde. De lät afroamerikanska barn välja mellan två identiska dockor frånsett att den ena var vit och den andra brun. En övervägande majoritet av barnen valde den vita dockan vilket psykologerna ansåg var en följd av samhällets negativa syn på brunhet. Samma sak gjordes om i Danmark 2008 med ett likadant resultat. Ett nästan övertydligt exempel på hur vi framhäver rasbiologin. Barn är våran framtid, de uppfattar och tar till sig av våra normer.  Ord som negerboll fortsätter användas, för vi i Sverige har ju alltid kallat de så. Ett ord som enbart bidrar till normalisering av rasism. Att du med ett visst utseende riskerar att utsättas för ett vitt förtryck än idag, är sjukt. Du som inte kommer ifrån samma land som jag eller inte har likadan hudfärg som jag betraktas som avvikande och annorlunda i förhållandet till samhällets normer.

 

Jag gick i sjunde klass och min kompis hade slutat komma till skolan. Trakasserier, kränkningar och hot. Den kvinnan du nyss skrek ”åk tillbaka till ditt jävla hemland, din fula neger ” till, har kämpat mer än du någonsin gjort. Blivit kränkt för att hennes hudton är mörkare än din. Hennes mamma blev kallad apa och folk brukade säga att hon inte var något värd. Hotbrev om att hon bör åkta tillbaka till sitt hemland, trots att hon är svensk medborgare. Hennes hem var och är Sverige. Det skapar en vilja om att skrapa sin svarta hud vit och bevisa sin vithet för att uppnå någon som helst acceptans.

 

Att säga negerboll kan vara lika olämpligt som att säga ordet hora. Neger är inte och kommer aldrig bli ett tolkningsfritt ord. Den som blir utsatt för diskriminering, sexism eller rasism är den som har tolkningsföreträde i frågan. Det innebär att ingen man har rätt att avgöra om en kvinna ska känna sig kränkt eller inte. En heterosexuell människa avgör inte om en homosexuell människa ska känna sig kränkt eller inte och en vit människa har absolut ingen som helst rätt att tolka eller avgöra om en svart människa ska känna sig kränkt eller inte. Och att få slut på den ”oskyldiga” vardagsrasismen som fortfarande existerar är en bra början.  


// Jag 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0